Je eerste triathlon

Je eerste triathlon en nu al stress waar je allemaal aan moet denken? Absoluut niet nodig. Speciaal voor nieuwe triathleten lopen, fietsen en zwemmen we vast door de dag. Na deze digitale Triathlon ben je goed voorbereid op de wedstrijd. Het verloop van de wedstrijd, tips en tricks, de belangrijkste spelregels, een voor een komen ze aan bod. En heb je toch nog vragen? Tijdens de wedstrijd kun je terecht bij de vrijwilligers, organisatie ervaren tri-atleten en officials, die je graag verder helpen.

Het team van Triathlon Alphen wenst je alle succes met de voorbereiding en de wedstrijd!

De voorbereiding

De week voor de wedstrijd
  • Lees alle informatie op de website.
  • Koop, leen of huur spullen, die je nodig hebt tijdens de wedstrijd (zie “wat neem je mee”).
  • Heb je geen wetsuit, overweeg dan om er een te huren bij Zwemmen en Zo.
  • Bij toegang van de wisselzone controleren medewerkers van de organisatie je fiets en je fietshelm.

Controleer alvast of de helm niet beschadigd is en goed past en sluit. De band mag niet over je kin kunnen. Kijk ook of je fiets veilig is. De uiteinden van je stuur moeten voorzien zijn van doppen, je remmen moeten goed zijn afgesteld, het balhoofd mag geen speling hebben en een eventueel ligstuur moet goed vast zitten.

  • Verken het parcours van tevoren (voor zover dit kan) of verdiep je in het parcours op de website.
De dag voor de wedstrijd
  • Leg de spullen die je wilt meenemen alvast klaar.
  • Kijk welke route je het beste kunt nemen om bij Triathlon Alphen te komen.
  • Controleer hoe laat je kunt inchecken en hoe laat jouw serie start.
  • Onthoud het aantal ronden dat je moet zwemmen / fietsen/ lopen.
  • Kijk op de website / facebook of er nog belangrijke mededelingen zijn.

Wat ga je doen

Wedstrijdsecretariaat
  • Zorg dat je ruim op tijd bent en meld je bij het wedstrijdsecretariaat.
  • Heb je je ingeschreven met licentie? Neem deze mee (op je telefoon of in printvorm).
    Heb je geen licentie of een print zonder pasfoto, zorg dan voor een geldig identiteitsbewijs.
  • Als je zelf een chip hebt en het nummer hebt doorgegeven bij inschrijving, neem deze dan mee.
    Ben je niet in het bezit van een chip, dan ligt deze klaar bij het wedstrijdsecretariaat.
  • Bij het aanmelden krijg je een startnummer. Als je een startnummerband hebt, bevestig je het startnummer aan die band. Een startnummerband is handig bij de wissel van het fietsen (nummer op de rug) naar het lopen (nummer aan de voorkant).
    Geen startnummerband? Geen probleem. Speld het startnummer met veiligheidsspelden vast aan je voorzijde van je shirt.
  • Bij de inschrijving ontvang je 4 stickers met daarop je startnummer. De grote sticker is voor om de zadelpen van je fiets. De kleine plak je op de voorzijde en zijkanten van je helm.
  • Ook ontvang je een badmuts. Je bent verplicht deze te dragen.
Wisselzone
Inchecken
  • Alle informatie ontvangen bij het wedstrijdsecretariaat? Dan op naar de wisselzone om in te checken.
  • Plak voordat je de wisselzone ingaat de stickers op je helm en fiets. Zet je helm op en sluit deze. Houd je startnummer bij de hand.
  • Nadat je helm en fiets zijn gecontroleerd, zet je je spullen op de plek, die correspondeert met je startnummer.
  • Er zijn meerdere startseries, dus let op dat je geen deelnemers in de weg loopt.
Voorbereiding
  • Hang je fiets op aan het zadel.
  • Leg je helm op het stuur, laat de riempjes open.
  • Leg je fietsbril of zonnebril klaar
  • Leg je startnummerband klaar, of draag hem onder je wetsuit.
  • Leg een kleine handdoek bij je fiets. Daarmee kun je je snel een beetje afdrogen of je voeten schoonvegen voordat je in je (wieler) schoenen stapt. Kies voor een handdoekje in een opvallende kleur of print, zodat je jouw plek in de wisselzone makkelijk herkent. Ook kun je kijken of er vlak bij je fiets iets opvallends is. Het aantal paden en rekken tellen werkt ook prima.
  • Leg je fiets- en loopschoenen klaar, eventueel met sokken. Regent het? Leg je schoenen in of onder een plastic zak. Zo blijven ze droog tot het moment dat je ze aandoet.
  • Heb je geen trisuit, leg dan je fiets- en/of loopkleding klaar.
  • Zorg dat de bidon(s) gevuld in de houder van je fiets zit(ten).
  • Plak gels met tape aan je fiets, zodat je ze tijdens het fietsen makkelijk kunt pakken.
  • Zet je fietsenteller op nul.
  • Zorg dat je fiets al in de juiste versnelling staat (niet te zwaar), zodat je gemakkelijk en snel weg kunt fietsen.

Wat ga je doen

• Weet je niet precies hoe je je fiets moet ophangen en hoe je je spullen het beste neerzet, vraag

dit aan een ervaren atleet, vrijwilliger of official.

• Doe de chip om je linkerenkel, voordat je naar de zwemstart gaat. De chip houd je de hele

wedstrijd om, hiermee wordt namelijk je tijd geregistreerd.

• Verken de situatie in de wisselzone. Waar kom ik er in na het zwemmen? Hoe ga ik er uit om te

fietsen en hoe om te lopen? Waar is de finish?

• Spullen die je tijdens de wedstrijd niet nodig hebt, mogen niet bij je plek in de wisselzone

blijven staan. Zet deze in het “tassenvak”. Op die manier heeft iedere atleet voldoende ruimte

in de wisselzone.

Alles in de wisselzone

Algemeen

  • Startnummer (ophalen bij wedstrijdsecretariaat)
  • Programmaboekje
  • Chip (de huurchip krijg je samen met je startnummer
  • Startnummerband / veiligheidsspelden
  • Geld
  • Hartslagmeter
  • Waterdicht (sport)horloge
  • Vaseline
  • Zonnebrandcreme (waterproof)
  • Sporttape
  • Toiletpapier
  • Sportdrank /gels / repen voor tijdens de wedstrijd
  • Eten voor voor- en na de wedstrijd
  • Handdoek(en), droge kleding en schoenen voor na de wedstrijd
  • Een goed humeur en gezonde spanning

Zwemmen

Fietsen

  • (race)Fiets
  • Fietshelm (verplicht!)
  • Trisuit of fietsshirt + fietsbroek
  • Fietsschoenen
  • Bidon met drinken
  • Gelletje(s)/ energiereep
  • Fietspomp / bandenlichters / plakspullen /
  • Reserve binnenband / tube
  • Sport- of zonnebril
  • Wventueel ligstuur (goed vastgezet)
  • Kilometerteller
  • Sokken
  • Wielerhandschoenen

Lopen

  • Hardloopschoenen
  • Trisuit of hardloopbroekje + T-shirt/hemdje
  • Petje/hoofdband /muts
  • Schoenlepel
  • Talkpoeder (voor in je schoenen)
  • Eventueel sokken
  • Eventueel regenkleding